Taugé

Taugé is de ontkiemde mungboon, ook wel katjang idjo (“groene boon”) genoemd. Het wordt vaak gebruikt in de Chinese keuken onder andere in loempia’s. Taugé is rijk aan vitamine B, vitamine C en ijzer. De smaak van de witte, knapperige steeltjes doet denken aan die van Chinese kool. Behalve dat taugé erg lekker en gezond is, is het een heel decoratieve toevoeging aan diverse schotels, salades en soepen.

WAAR LET IK OP BIJ HET KOPEN VAN TAUGÉ
Taugé moet er fris en wit uitzien en, als je een steeltje proeft, moet dat lekker knapperig en sappig smaken.

WAAR LET IK OP BIJ HET BEWAREN VAN TAUGÉ
Je kunt taugé een dag, maximaal twee dagen, goed houden in de koelkast. Na 2 minuten blancheren is taugé in een goed gesloten plastic bakje of zakje in de diepvries houdbaar. Bij minimaal -18C kun je hem tot ca. 12 maanden bewaren.

WAT KAN IK MET TAUGÉ?

  • roerbakken met champignons als vulling voor een omelet of een loempia
  • op het laatste moment door de zojuist gebakken nasi of bami goreng scheppen
  • in salade met hardgekookt ei, zilveruitjes en kerriesaus
  • roerbakken met groene kool, gemberpoeder, ketjap en sambal
  • vlak voor het serveren toevoegen aan Chinese tomatensoep
  • combineren met Chinese kool, paksoi, sperziebonen, lente-ui, radijs, paprika
  • 
lekker in Oosterse roerbakgerechten
  • sperziebonen met gebakken tahoe en pindasaus
  • omelet met ketjapsaus

INGREDIËNTEN:

  • 400 g broccoli
  • 2 eetlepels roerbakolie
  • 3 eetlepels pindakaas
  • 1 1/2 dl groentebouillon
  • 50 g katjang pedis of pinda’s
  • 50 g taugé

BEREIDINGSWIJZE
Maak de broccoli schoon en verdeel deze in kleine roosjes. Verhit de olie in een wok en schep er de broccoliroosjes door. Voeg de pindakaas en bouillon toe en breng het geheel al roerende aan de kook. Kook de broccoliroosjes al omscheppend op een matig vuur in ca. 10 minuten beetgaar. Hak de katjang pedis of pinda’s grof, schep ze met de taugé door de broccoliroosjes en verwarm alles nog 2 – 3 minuten.