Komkommer

Wat is een komkommer?
Je zal het misschien niet denken, maar komkommer is een van de populairste groenten in Nederland. Dit komt omdat komkommers erg lekker zijn. Tegenwoordig wordt komkommer ook vaak gegeten als gezonde snack. In komkommer zitten erg weinig calorieën en ze zijn rijk gevuld met vezels en voedingstoffen. De komkommer is een relatief goedkope groente dit komt omdat deze veel in Nederland wordt geteeld. In Nederland kweken wij het hele jaar komkommers in kassen en kleinschalig buiten in de volle grond. In Zuid-Europa wordt veelal op dezelfde wijze geteeld; enkel sturen zij in productie aan op oogsten in de maanden november tot en met april aangezien delen van Europa dan nagenoeg weinig oogsten.

Geschiedenis
De komkommer komt oorspronkelijk uit India. Al minstens drieduizend jaar geleden werd de komkommer voor het eerst gebruikt. De Romeinen waren de eersten die de komkommer hebben meegebracht naar Europa. In Nederland werd pas veel later gebruik gemaakt van de komkommer. Dit kwam omdat ons klimaat niet geschikt was voor de teelt van komkommers. Toen in de jaren ’60 onder glas geteeld werd gingen we ook komkommers telen in Nederland. Sinds die tijd worden er veel komkommers gegeten in ons land.

Wist je dat?

Familie

De komkommer familie is van de meloen, pompoen en courgette?

Water

Komkommers voor zo’n 96% uit water bestaan?

Vermoeide ogen

Plakjes komkommer op je vermoeide ogen wonderen kunnen doen?

Vroeg of laat?

Augurken zijn komkommers die vroeg geplukt worden en daarna bewaard worden in azijn en/of pekel.

Caloriën

Wist je dat als je een komkommer opeet meer kcal verbrand dan dat je op eet.

Traktatie van komkommer

Meestal als we iets trakteren doen we dit met chips of snoep, maar van een komkommer kan je ook een lekkere, gezonde krokodil maken.

Benodigdheden:

  • 1,5 komkommer
  • 2 blauwe bessen
  • 1 wortel
  • 30 cocktailprikkers
  • Fruit/ kaas/ rauwkost

Bereidingswijze:

  1. Was de komkommers
  2. KROKODIL: Met een scherp mes, snij één komkommer in. Dit is de bek van de komkommer. Met een klein mesje kun je kartels snijden als tanden.
  3. POTEN: Snij één-vierde af van de andere komkommer en gebruik het ronde eind stuk van de komkommer. Snij deze in vieren en leg deze als poten naast de krokodil. Je kunt ze eventueel met een cocktailprikker vastzetten.
  4. TONG: Snij een plakje van de komkommer en snij het in een punt. Dit is de tong. Leg de wortel tong in de komkommer.
  5. Neem twee blauwe bessen. Neem één cocktailprikker en hak die doormidden. Prik elke helft door één blauwe bes en prik deze boven de bek als de ogen van de krokodil.
  6. Maak de ingrediënten schoon en snijd ze eventueel klein (kaasblokjes, fruit (aardbei en blauwe bes), en snoep tomaatjes.)
  7. Prik een cocktailprikker door de hapjes voorop de krokodil en prik deze als een rij op de krokodil. Begin met de middelste rij en maak daarna een rij aan beide zeiden.

En dan is je komkommerkrokodil klaar om op te eten!

Hoe kan je (snack)komkommers het beste bewaren?
Op school kun je snackkomkommers beter niet in de koelkast bewaren, want ze kunnen niet goed tegen de kou. Ze verliezen snel hun kwaliteit en worden slap. Bewaar ze daarom op een donkere en koele plaats. Denk aan de hal of een kelder. Normaal gesproken blijft een komkommer ongeveer een week goed maar als ze warmer dan 15 graden worden gaan ze snel verkleuren en verslappen.

Wat doet komkommer met je gezondheid?

Vitaminen

Het eten van komkommer zorgt ervoor dat je de dagelijkse vitaminen binnen krijgt.

Hydraten

In komkommer zit veel water en door het eten van een komkommer rehydrateert je lichaam.

Maagzuur

Bij last van brandend maagzuur helpt een komkommer het verzachte van de pijn.

Spijsvertering

Een betere spijsvertering en bij het afvallen helpt het eten van een komkommer ook.

Vermindering kanker

In komkommers zitten bepaalde stoffen zoals: lariciresinol, pinoresinol en secoisolariciresinol. Deze stoffen kunnen voor een vermindering zorgen bij borstkanker, eierstokkanker, baarmoederkanker en prostaatkanker.

Diabetes

Het eten van komkommer is heel goed voor diabetici.

Voedingswaarden – Gegevens per 100 g

Energie (kcal)14
Vet0,2 g
Waarvan verzadigd0 g
Waavan meervoudig onverzadigd0 g
Waarvan enkelvoudig onverzadigd0 mg
Cholesterol0 mg
Natrium8 mg
Kalium140 mg
Koolhydraten2,2 g
Waarvan voedingsvezels0,9 g
Waarvan suikers1,8 g
Eiwitten0,6 g
Vitamine A0,03 mg
Calcium15 mg
Vitamine D0 mg
Vitamine B120 mg
AscorbinezuurAscorbinezuur
IJzer0,5 mg
Vitamine B60,04 mg
Magnesium10 mg